De meeste ZZP’ers beginnen vanuit een passie voor het vak wat ze beoefenen. Je bent ergens goed in, hebt jarenlange kennis opgedaan bij diverse bedrijven en kiest er op een gegeven moment eindelijk voor om het zelf op jouw eigen manier te gaan doen. (vrijwillig of doordat je werkgever je ‘geholpen’ heeft een zetje in de goede richting te geven’ door je op straat te zetten ;-). Een blessing in disguise.

Of het start vanuit iets waar je zelf mee gestruggled hebt en wat je vervolgens wilt delen met anderen wanneer je de oplossing gevonden hebt. Een supermooi streven! Het komt vanuit je hart, je wilt mensen helpen en je weet diep van binnen ook dat je dat kunt.

 Je investeert in kennis, want je wilt natuurlijk steeds beter worden in je vak. Leren, leren, leren en vooral gewoon dóen! Je krijgt klanten en neemt aan wat op je pad komt. Wel lastig om te bepalen hoeveel je dan voor je diensten, producten of advies kan rekenen. Je wilt jezelf niet uit de markt prijzen, maar merkt ook steeds vaker dat dat vooral de portemonnaie van je klant ten goede komt en niet die van jou ;-). Je werkt hard en veel maar werk je ook slim? Je vraagt je steeds vaker af of je wel op de goede weg zit. Of je je energie niet in de verkeerde dingen stopt en in slechte tijden zelfs of dat zelfstandig ondernemen nou wel wat voor jou is. Waarom die vrijheid die je dacht te krijgen soms eerder als een gevangenis voelt waarin je geleefd wordt door vooral heel veel randzaken die het steeds minder leuk maken en al helemaal niks meer te maken hebben met datgene waarvoor je het ooit begonnen was.

 

Herkenbaar?

Voor mij wel! Ik wist vroeger al dat ik later mijn eigen reclamebureau zo hebben. Maar goed, toen ik een vaste baan had en er ook nog zoiets als een koophuis en twee kinderen tussendoor kwamen, vond ik het eigenlijk allemaal wel prima. Ik begon om 07.30 uur en trok om 16.15 uur fijn de deur achter me dicht. Ik merkte wel dat ik het persoonlijke contact met klanten miste, de informatie die ik kreeg via een buitendienstmedewerker en vervolgens weer via een accountmanager vertroebelde waardoor en ik had niet het idee dat het beste van mijn potentieel eruit kwam. Ook was ik het niet eens met bepaalde manieren van aanpak en dat ging mij steeds meer tegenstaan. Maar ach, ik had zekerheid, kreeg betaald en thuis had ik het druk zat met twee baby’s, dus eigenlijk geen tijd om na te denken over mijn ambities. Maar in de crisistijd ging het slechter en onder het principe ‘last in, first out’ kreeg ik te horen dat ik niet kon blijven. Toen dat gebeurde wist ik wel meteen; als ik nu deze kans niet grijp om voor mezelf te beginnen, dan doe ik het nooit meer! Dus ondanks dat ik een aanbod kreeg om ergens in loondienst te gaan, ben ik meteen van start gegaan met het opzetten van mijn eigen reclamebureau.

Ondanks de crisistijd en mijn drukke thuisfront ging dat eigenlijk best wel goed. Ik ging netwerken en ‘via via’ kreeg ik klanten. Het ene jaar draaide ik goed, het andere weer wat minder. Maar ik had eigenlijk niet echt een goede strategie of een duidelijk doel. Ik had steeds vaker het idee dat mijn klanten bepaalden wat ik deed en niet ikzelf. Ik merkte ook vaak dat de balans weg was in bezig zijn met ‘mijn eigen werk’ (grafisch vormgever) of met alle andere dingen die erbij komen kijken als je voor jezelf werkt en die je dan dus blijkbaar ‘ondernemen’ noemt. Ik had niet mijn bedrijf in mijn macht, maar mijn werk had mij in zijn macht.

 

Investeren in groei

Hoe komt het toch dat we het volkomen normaal en zelfs vereist vinden om onze kennis van ons vak up-to-date te houden en daarin te blijven investeren. Terwijl we vergeten te leren waar het echt om gaat als ervoor kiest om voor jezelf te beginnen; ONDERNEMEN! Met die programma’s of productkennis zit het op een gegeven moment wel goed. Begrijp me niet verkeerd, het is natuurlijk altijd belangrijk om bij te blijven. Maar hé; GET TO THE POINT! Want helaas, als je voor jezelf begint, betekent dat niet automatisch dat er ondernemersbloed door je aderen stroomt. En daar hoef je gelukkig ook niet mee geboren te zijn, dat kun je léren!

 

Van passie naar poen

Na 10 jaar ondernemen met ups & down’s, het runnen van mijn eigen reclamebureau waarin ik heel veel geleerd heb, waarmee in nog steeds veel bedrijven help met hun reclame en vormgeving, wilde ik meer en iets anders erbij. Een nieuwe uitdaging naast het gevestigde. Eindelijk mijn idee uitwerken om andere onderneemsters te helpen zélf hun eigen ontwerpen en website te maken. Maar dit keer ook meer vanuit een ondernemersperspectief in plaats van ‘de opdrachten doen die me gevraagd worden’.

 

Ik volgde via social media al een tijdje verschillende businesscoaches en dat leek me zo gaaf om daarmee te werken. Iemand te hebben die mij echt leert ondernemen, die me advies geeft over hoe bepaalde dingen het beste aan te pakken. Ondanks dat ik het best een investering vond, dacht ik fuck it! dit keer ga ik het gewoon doen. De nieuwsgierigheid won het van het geldbedrag ;-). En ik moet zeggen; ik denk dat ik verslaafd ben… Wat is het fijn om zo bezig te zijn met je eigen groei op alle vlakken. Ik was altijd al bezig met persoonlijke groei; boeken lezen, mindfullness, positive thinking en manifesteren. Maar deze supergoede, voor mij eerste coach; Life- Businesscoach Phil, helpt mij, zoals haar bedrijfsnaam al zegt, zowel op persoonlijk als op business vlak. De combi daarvan is echt goud en ik heb in een half jaar tijd al zoveel geleerd. Ik kreeg de energie weer terug om helemaal voor mijn nieuwe plannen te gaan en echt te geloven in waar ik mee bezig ben. Daarnaast geeft ze me een duidelijk stappenplan met hoe en wat ik moet doen om op een slimme manier verder te komen. Het zet de chaos vol ideeën in mijn hoofd om in concrete punten op papier. Growing; I love it! Investeren in mijn eigen groei is nu definitief mijn nieuwe hobby geworden ;-).